Zásady a požiadavky výchovy mimo vyučovania

„Pokiaľ ide o metódy, môže ich byť milión a viac, ale zásad je len pár. Ten, kto pochopí zásady, môže úspešne voliť vlastné metódy. No ten, kto bude skúšať len metódy a bude ignorovať zásady, určite bude mať problém.“  

Ralph Waldo Emerson

Zásada sústavnosti a cieľavedomosti  hovorí o tom, že pedagóg pri svojom pôsobení na dieťa svoju činnosť rozdelí do vzájomne nadväzujúcich čiastkových krokov, ktoré pri plnení dlhodobých cieľov vytvoria sústavu.

Zásada postupnosti vedie pedagóga postupovať pri činnosti od najjednoduchšieho po zložité, od blízkeho ku vzdialenému, od známeho k neznámemu.

Zásada aktivizácie zabezpečuje to, že pedagóg vyberá  a motivuje činnosti tak, aby sa zapojili všetky deti, hoci v  rôznej miere zainteresovania.

Zásada primeranosti pomáha  pri výbere činnosti. Pedagóg pri voľbe  aktivity prizerá na  vek, fyzickú a mentálnu vyspelosť skupiny a momentálny stav, v ktorom sa nachádzajú.

Zásada vyzdvihnutia kladných rysov osobnosti vedie k pochvale, pozitívnemu hodnoteniu a uznaniu. Je dôležitá hlavne preto, lebo je motiváciou do ďalšej činnosti dieťaťa. Taktiež u detí utvára zdravé sebavedomie.

Požiadavka pedagogického ovplyvňovania  voľného času ponúka zo strany pedagóga cieľavedomé ovplyvňovanie voľného času detí vytvorením prostredia, zabezpečením pomôcok a hračiek, ale aj ich samotnou aktivitou.

Požiadavka jednoty vyučovania a výchovy mimo vyučovania vymedzuje spoločné plnenie výchovných cieľov rozvoja osobnosti dieťaťa v dobe mimo vyučovania. Nevyhnutnosťou je spolupráca pedagóga, školy a voľného času.

Požiadavka dobrovoľnosti znamená, že dieťa sa zapája do aktivity dobrovoľne. Pedagóg sa snaží vytvárať také činnosti, aby sa zapojili všetky deti dobrovoľne.

Požiadavka aktivity predpokladá viesť deti k aktívnemu zapojeniu sa do všetkých fáz činnosti - plánov, príprav, realizácie a hodnotenia.

Požiadavka  sebarealizácie chce docieliť to, aby pedagóg vytvoril také činnosti a aktivity, v ktorých každé dieťa úspešne využije svoje schopnosti a má dobrý pocit z práce.

Požiadavka pestrosti a príťažlivosti je závislá od výberu obsahu, metód a foriem činnosti, ktoré majú docieliť pestrosť striedania aktivít a taktiež príťažlivosť. Dôležitá je rovnováha medzi činnosťami a akceptovanie záujmov detí.

Požiadavka  zaujímavosti zdôrazňuje význam záujmových činností, ktoré tvoria najdôležitejšiu súčasť obsahu výchovy mimo vyučovania. Uspokojovanie, podnecovanie, rozvíjanie a prehlbovanie záujmov je jednou z podstatných úloh  záujmovej oblasti. Navodené záujmové činnosti musia byť pre dieťa pestré a atraktívne.

Požiadavka citlivosti a citovosti dáva pedagógovi za úlohu vynaložiť väčšiu citlivosť a citovosť pri motivovaní činnosti, ktorá pôsobí na rozumovú a emocionálnu stránku dieťaťa.

Požiadavka orientácie a sociálny kontakt je neoddeliteľnou súčasťou voľného času. Každé dieťa by malo mať miesto v kolektíve, budovať  a prežívať vzťahy s ostatnými v skupine. ( J. Pávková, 2002 )

Zdroj: text z bakalárskej práce: M. Homolová, Rozvoj neverbálnej komunikácie cez edukačné aktivity v školskom klube detí, strana 45-46