Formy a funkcie mimo vyučovania

Formy výchovy mimo vyučovani

      E. Kratochvilová uvádza: ,, formu výchovy mimo vyučovania charakterizujeme ako organizačnú jednotku zameranú na realizovanie cieľov a obsahu výchovy v interakcii s vychovávateľom, pedagógom voľného času, v rámci ktorej sa uplatňujú pedagogické zásady, využívajú sa prostriedky a metódy výchovy."

Ďalej organizačné formy rozdeľuje:

 a) podľa počtu účastníkov: skupinové, hromadné, individuálne

b) podľa času a dĺžky trvania: pravidelné - stále, dlhodobé, krátkodobé, nepravidelné - príležitostné, jednorazové

c) podľa druhu aktivity: pasívne, aktívne

d) podľa stupňa organizovanosti: s pevnou organizáciou, s voľnejšou organizáciou

e) podľa obsahu a druhu činnosti:

 - v pravidelnej činnosti : ako záujmové útvary (športové, telovýchovne, kultúrno-umelecké, technické, prírodovedné, spoločenskovedné a iné )

- v nepravidelnej príležitostnej činnosti: podujatia zamerané na určitú aktivitu, druh činnosti (športová súťaž, kultúrny program, matematická súťaž, prednes literatúry a iné)

 

Funkcie výchovy mimo vyučovania

      Voľný čas okrem relaxu, rekreácie, zábavy, plní  nasledujúce funkcie:

Zdravotno-hygienická funkcia  je nevyhnutná pre vyrovnanie psychickej, duševnej záťaže z vyučovania. Špeciálne pre dieťa je dôležité,  aby neprišlo k preťaženiu organizmu. Môžeme sem zaradiť rôzne možnosti odpočinku a rekreácie, neorganizované spontánne hry, čítanie, pozeranie TV, počúvanie hudby, stretnutia s kamarátmi.

Formatívno-výchovná funkcia má za úlohu ovplyvňovať a formovať osobnosť dieťa a jeho vlastnosti. Rozvíjať schopnosti, záujmy, návyky, hodnoty a mravné cnosti.

Vzdelávacia funkcia ponúka využiť voľný čas nielen na oddych a relax, ale aj na rozvoj osobnosti, nadobúdanie poznatkov a informácií o spoločenskom živote, kultúre, umení, médiách a iné.

Sebarealizačná funkcia sa snaží uspokojiť individuálne potreby, záujmy a sklony jednotlivca cez záujmovú činnosť a aktivity podľa  jeho vlastného výberu.

Socializačná funkcia pomáha vytvárať a rozvíjať sociálne kontakty a vzťahy.

Preventívna funkcia ovplyvňuje pozitívny vzťah k využívaniu voľného času výberom vhodných aktivít na zábavu v primeranom obsahu a formách. Slúži aj ako prevencia pred konzumným spôsobom života a patologickými spoločenskými javmi.

 
 
Zdroj: text z bakalárskej práce: M. Homolová, Rozvoj neverbálnej komunikácie cez edukačné aktivity v školskom klube detí, strana 42-43