Formy a funkcie mimo vyučovania
Formy výchovy mimo vyučovani
E. Kratochvilová uvádza: ,, formu výchovy mimo vyučovania charakterizujeme ako organizačnú jednotku zameranú na realizovanie cieľov a obsahu výchovy v interakcii s vychovávateľom, pedagógom voľného času, v rámci ktorej sa uplatňujú pedagogické zásady, využívajú sa prostriedky a metódy výchovy."
Ďalej organizačné formy rozdeľuje:
a) podľa počtu účastníkov: skupinové, hromadné, individuálne
b) podľa času a dĺžky trvania: pravidelné - stále, dlhodobé, krátkodobé, nepravidelné - príležitostné, jednorazové
c) podľa druhu aktivity: pasívne, aktívne
d) podľa stupňa organizovanosti: s pevnou organizáciou, s voľnejšou organizáciou
e) podľa obsahu a druhu činnosti:
- v pravidelnej činnosti : ako záujmové útvary (športové, telovýchovne, kultúrno-umelecké, technické, prírodovedné, spoločenskovedné a iné )
- v nepravidelnej príležitostnej činnosti: podujatia zamerané na určitú aktivitu, druh činnosti (športová súťaž, kultúrny program, matematická súťaž, prednes literatúry a iné)
Funkcie výchovy mimo vyučovania
Voľný čas okrem relaxu, rekreácie, zábavy, plní nasledujúce funkcie:
Zdravotno-hygienická funkcia je nevyhnutná pre vyrovnanie psychickej, duševnej záťaže z vyučovania. Špeciálne pre dieťa je dôležité, aby neprišlo k preťaženiu organizmu. Môžeme sem zaradiť rôzne možnosti odpočinku a rekreácie, neorganizované spontánne hry, čítanie, pozeranie TV, počúvanie hudby, stretnutia s kamarátmi.
Formatívno-výchovná funkcia má za úlohu ovplyvňovať a formovať osobnosť dieťa a jeho vlastnosti. Rozvíjať schopnosti, záujmy, návyky, hodnoty a mravné cnosti.
Vzdelávacia funkcia ponúka využiť voľný čas nielen na oddych a relax, ale aj na rozvoj osobnosti, nadobúdanie poznatkov a informácií o spoločenskom živote, kultúre, umení, médiách a iné.
Sebarealizačná funkcia sa snaží uspokojiť individuálne potreby, záujmy a sklony jednotlivca cez záujmovú činnosť a aktivity podľa jeho vlastného výberu.
Socializačná funkcia pomáha vytvárať a rozvíjať sociálne kontakty a vzťahy.
Preventívna funkcia ovplyvňuje pozitívny vzťah k využívaniu voľného času výberom vhodných aktivít na zábavu v primeranom obsahu a formách. Slúži aj ako prevencia pred konzumným spôsobom života a patologickými spoločenskými javmi.