Obsah výchovy v ŠKD

Školský klub detí je z pedagogického hľadiska  miesto odpočinku,  rozvoja záujmov detí a snaží sa o pozitívne prežitie voľného času. V sociálnej úlohe ponúka rozvoj telesného a duševného vývinu detí a ochranu pred negatívnymi vplyvmi. (A. Kostelanský, 2013) V súčasnosti poznáme kvalifikovanú kategorizáciu obsahu výchovných činností od viacerých autorov ako napr. M. Zelina (2005), E. Kratochvilová (2010), M. Zelinová (2012), I. Kominarec (2013). J. Pávková a kol.,(2002 s.51) uvádza nasledovné rozdelenie: ,,odpočinkové činnosti, rekreačné činnosti, záujmové činnosti, samoobslužné činnosti, verejneprospešné činnosti, príprava na vyučovanie."

      Odpočinková činnosť je neoddeliteľná až priam nevyhnutná časť pobytu v školskom klube. Jej cieľom je psychický a fyzický odpočinok po príchode z vyučovania. Realizujú ju aktivity telesne a duševne nenáročné. (I. Kominarec 2013). Vychovávateľ môže zvoliť rôzne formy pre odpočinok.  Individuálnu vo forme spontánnych hier a aktivít ako napr. konštruktívne hry, tvorivé  a námetové  hry, individuálna práca s knihou a časopisom, ležanie na koberci a počúvanie audionahrávok, pozeranie videozáznamov, spontánna kresba,  omaľovánky a iné. Medzi skupinové formy môžeme zaradiť čítanie na pokračovanie, rozhovory, diskusie, spoločenské hry v skupinách. Odpočinková činnosť je dôležitá pre deti z hľadiska psychohygieny, aby nedochádzalo k preťaženiu organizmu.

      Rekreačná činnosť je zameraná na  pohybové a psychomotorické aktivity. Slúži na odreagovanie sa a vyváženie náročnosti z vyučovania. Najčastejšie sa realizujú vonku na čerstvom vzduchu alebo v triede vo forme pohybových hier, hudobno-pohybových aktivít, dramatických hier, kooperatívnych hier. Pre potreby duševného uspokojenia sú bezpodmienečne žiaduce spontánne hry.  Môžu to byť pohybové hry na ihrisku, v snehu, v piesku, v parku atď. ( Sabol a kolektív 2000-2004)

      Záujmová činnosť je cieľavedomá aktivita upriamená na zdokonaľovanie schopností a záujmov dieťaťa a uspokojenie jeho potrieb. Rozvíja tvorivosť, sebarealizáciu, sebapoznávanie, emocionálnu a pohybovú stránku. Kultivuje osobnosť dieťaťa a učí ho efektívne využívať voľný čas. Poznáme tieto záujmové činnosti: spoločensko - vedná, pracovno - technická, prírodovedná, esteticko - výchovná, telovýchovná zdravotná a športová. Bližší popis TU.

      Samoobslužné činnosti smerujú k osvojeniu si hygienických, kultúrnych, pracovných a spoločenských návykov. Dieťa vedú k zodpovednosti za svoj majetok, k starostlivosti o svoju osobu a poriadok a čistotu v prostredí, v ktorom fungujú.

     Verejnoprospešné činnosti sú aktivity alebo práca, ktorá prináša osoh iným ľuďom v duchovnej alebo materiálnej oblasti.  Ide napr. o pomoc starším,  slabším alebo nemocným ale aj  o pomoc pri tvorbe ochrany životného prostredia. (J. Pávková  a kol. 2002)

      Príprava na vyučovanie je činnosť,  ktorej základom je riešenie  úloh zadané školou. Upevňovanie vedomostí  cez didaktické hry, praktické aplikácie, súťaže, kvízy a pod. Pri plánovaní obsahu prípravy na vyučovanie je potrebné zohľadňovať vek detí a zachovávať potreby vyučovania, aplikovať poznatky z učebných osnov a metodík. Dôležitá je spolupráca učiteľa a vychovávateľa. Najvhodnejší čas pre túto činnosť je po 15 - tej hodine, kedy je organizmus  dostatočne oddýchnutý. (A. Kostelanský, 2013)

Poznámka: Príklady hier a aktivít na každú činnosť nájdete s ešte bližším vysvetlením TU

Zdroj: text z bakalárskej práce: M. Homolová, Rozvoj neverbálnej komunikácie cez edukačné aktivity v školskom klube detí, strana 41