„ Človek sa môže stať človekom len pomocou výchovy, nie je ničím, iba tým, čím ho robí výchova". J.A. Komenský
Školský klub detí patrí medzi výchovno-vzdelávacie zariadenia mimo vyučovania. Jeho úlohou je zabezpečiť výchovu a vzdelávanie deťom, ktoré uskutočňujú povinnú školskú dochádzku na základnej škole. Pre výchovu a vzdelávanie má každý školský klub vypracovaný výchovný program, ktorý je základným dokumentom pre výchovno-vzdelávacie zariadenia. Pri jeho tvorbe musí byť zachovaný súlad so školským vzdelávacím programom konkrétnej základnej školy.
( zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov )
Tvorba jednotlivých častí výchovného programu školského zariadenia V zmysle ustanovenia § 8 ods. 4 školského zákona VPŠZ obsahuje tieto časti:
1. názov programu,
2. vymedzenie vlastných cieľov a poslania výchovy,
3. formy výchovy a vzdelávania,
4. tematické oblasti výchovy,
5. výchovný plán,
6. výchovný jazyk,
7. personálne zabezpečenie,
8. materiálno- technické a priestorové podmienky,
9. podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove,
10. vnútorný systém kontroly a hodnotenia detí a žiakov,
11. vnútorný systém kontroly a hodnotenia zamestnancov školského zariadenia,
12. požiadavky na kontinuálne vzdelávanie pedagogických zamestnancov.
Ďalšou súčasťou výchovného programu sú v zmysle ustanovenia § 10 ods. 5 školského zákona výchovné osnovy. V zmysle ustanovenia § 10 ods. 7 školského zákona rozsah úprav výchovných plánov a vypracovanie výchovných snov musí byť v súlade s príslušným výchovným štandardom.
( Štátny pedagogický ústav Tvorba výchovných programov v školských zariadeniach, str.8 )
Podľa výchovného programu je vypracovaný výchovný plán výchovno-vzdelávacej činnosti, ktorého základom sú tematické oblasti výchovy : vzdelávacia (rozumová), spoločensko-vedná, pracovno-technická, prírodovedno-environmentálna, esteticko-výchovná (výtvarná, hudobná, literárno-dramatická), telovýchovná a športová.( A. Kostelanský, 2013)