„              Človek sa môže stať človekom   len pomocou výchovy, nie je ničím, iba tým, čím ho robí výchova".                                                                                                                                                                 J.A. Komenský                   

       

                                                                                                   

Školský klub detí patrí medzi výchovno-vzdelávacie zariadenia mimo vyučovania. Jeho úlohou je zabezpečiť výchovu  a vzdelávanie deťom, ktoré uskutočňujú povinnú školskú dochádzku na základnej škole. Pre výchovu a vzdelávanie má každý školský klub vypracovaný výchovný program, ktorý je základným dokumentom pre výchovno-vzdelávacie zariadenia. Pri jeho tvorbe  musí byť zachovaný súlad so školským vzdelávacím programom konkrétnej základnej školy.

( zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov )

Tvorba jednotlivých častí výchovného programu školského zariadenia V zmysle ustanovenia § 8 ods. 4 školského zákona VPŠZ obsahuje tieto časti:

1. názov programu,

2. vymedzenie vlastných cieľov a poslania výchovy,

3. formy výchovy a vzdelávania,

4. tematické oblasti výchovy,

5. výchovný plán,

6. výchovný jazyk,

7. personálne zabezpečenie,

8. materiálno- technické a priestorové podmienky,

9. podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove,

10. vnútorný systém kontroly a hodnotenia detí a žiakov,

11. vnútorný systém kontroly a hodnotenia zamestnancov školského zariadenia,

12. požiadavky na kontinuálne vzdelávanie pedagogických zamestnancov.

 

Ďalšou súčasťou výchovného programu sú v zmysle ustanovenia § 10 ods. 5 školského zákona výchovné osnovy. V zmysle ustanovenia § 10 ods. 7 školského zákona rozsah úprav výchovných plánov a vypracovanie výchovných snov musí byť v súlade s príslušným výchovným štandardom.

( Štátny pedagogický ústav Tvorba výchovných programov v školských zariadeniach, str.8 )

 

      Podľa výchovného programu  je vypracovaný výchovný plán výchovno-vzdelávacej činnosti, ktorého základom sú tematické oblasti výchovy : vzdelávacia (rozumová), spoločensko-vedná, pracovno-technická, prírodovedno-environmentálna, esteticko-výchovná (výtvarná, hudobná, literárno-dramatická), telovýchovná a športová.( A. Kostelanský, 2013)