Organizačné formy

S metódami sú úzko späté aj organizačné formy práce. ,,Pod organizačnými formami pedagogickej práce sa rozumie vzájomná činnosť učiteľa a dieťaťa naplánované v konkrétnom čase a priestore. “ (Vargová, 2011 s. 61)

Organizačné formy tvoria denný poriadok materskej školy. Cieľom každej organizačnej formy denného poriadku  je integrovať a realizovať vzdelávacie oblasti, výkonové a obsahové štandardy podľa Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materských školách.

    Organizačné formy denných činností sa pri akejkoľvek vzdelávacej oblasti realizujú pomocou organizačnej formy - edukačnej aktivity, ktorá zabezpečuje vyvážený rozvoj výchovy a vzdelania.

 ,,Edukačná aktivita je navodená učiteľom. Je to cieľavedomá, systematická, zmysluplná, konkrétna výchovno-vzdelávacia činnosť. Je organickou súčasťou denného poriadku, je v nej zastúpené cieľavedomé zámerné -  intencionálne učenie, ale aj spontánne - situačné učenie.“ (Hajdúková a kol. s. 18)

 Pri realizácii edukačnej aktivity je nevyhnutná aktívna účasť dieťaťa, jeho vnímanie zmyslami a interakcia. Deťom nepodávame hotové poznatky, ale nadobúdajú ich práve cez edukačné aktivity, ktoré majú didaktický charakter. Najčastejšia a aj najprirodzenejšia forma týchto činností v predprimárnom vzdelávaní je hra.

 

    Edukačné aktivity sa v materskej škole uskutočňujú prostredníctvom nasledovných foriem denných činností: 

-          hry a činnosti podľa výberu detí, 

-          zdravotné cvičenie, 

-          vzdelávacia aktivita,

-           pobyt vonku. 

Pre vzdelávaciu podoblasť multikultúrnej výchovy je najefektívnejšie využiť všetky časti denných činností a to tak, aby boli vzájomne poprepájané. Materské školy si v súčasnosti môžu vybrať pri tvorbe Školského vzdelávacieho programu, akú časť tejto téme venujú, a zvolia metódy formy.

 

Edukačnú aktivitu realizujeme v nasledujúcich organizačných formách práce, ktoré rozdeľujeme:

1. Podľa miesta organizácie:

-          v triede

-          v špeciálnych priestoroch školy

-          v prírode

      2.  Podľa usporiadania detí:

-          individuálna forma

-          skupinová forma

-          hromadná forma

     3. Podľa usporiadania detí

-          kooperatívna práca

-          individuálna práca

     4. Podľa rozdelenia rolí:

-          riadené forma

-          neriadená (otvorená) forma

     5. Podľa dĺžky trvania

(upravené Vargová, 2011 s. 61-62 )

 

Významné formy v edukačnom procese sú aj vychádzky, výlety a exkurzie. Deti cez ne spoznávajú rôzne prostredia, stretávajú sa s rôznymi ľuďmi, a poznávajú rôzne kultúry. Priamo spoznávajú rozmanitosť sveta okolo seba. 

 

text upravený zo zdroja: Homolová, M: Multikultúrna výchova v predprimárnom vzdelávani, 2017, Bratislava: RAABE, ISBN: 978-80-8140-288-3